Venezuela – Catatumbo, Caracas (D207-D214)

[Alča] Z Puerto Ordáz chceme jet do Meridy – městečka v Andách, nad kterým se tyčí nejvyšší venezuelské vrcholy Pico Bolivar a Pico Humbolt. Nedá se tam letět přímo a tak letíme s jedním přestupem v Caracasu do letiště cca 2 hodiny autem od Meridy. Merida je venezuelské centrum všech adrenalinových sportů – dá se tu chodit po horách, jezdit na koni, věnovat se paraglydingu, canyoningu, lezení po horách, plavání, jízdě na horských kolech pořádným terénem, prostě cokoliv, co si člověk Jirkova ražení může navymýšlet. A přitom je to turistické městečko, takže je plné hotelů a dobrých restaurací ([Jirka] takže je tu vlastně všechno, co si může navymýšlet i Alča :-) ).Čekala jsem něco podobného jako ekvádorské Baňos, ale první noc jsem byla velmi zklamaná. Úzké, špinavé a opuštěné uličky to živé, čísté a útulné Baňos vůbec ničím nepřipomínaly. Bydleli jsme v hotelu, kde jsem radši spala ve vlastním spacáku, protože jsem se štítila místího povlečení. Až druhý den jsme objevili, že jihovýchodní část centra města je daleko hezčí a útulnější, plná restaurací a krámků, a přestěhovali jsme se do hotelu tam.

[Jirka] Lingvistická vsuvka. Tentokrát o venezuelštině. Ve Venezuele je sice oficiální jazyk španělština, ale spousta slov se řekne jinak, venezuelsky. Narazili jsme na to hned první den večer. Chtěli jsme si s Alenkou objednat melounový džus. Meloun se normálně španělsky řekne sandía. Ale vrchní nám furt cpal nějakou patillu. Až když s ním šla Alča k baru, aby jí to ukázal, tak jsme pochopili, že je to to samé. Na to jsem se obrátil na Alču a říkám: „Vidíš? Můžeš umět španělsky jak chceš a stejně se tu nedomluvíš..“ :-) No, že tohle řeknu zrovna já, by mě nikdy nenapadlo.. Jo a takových slov je tu hromada.

Merida je bezpečná, plná policistů na kole. Město totiž razí filozofii zdravého životního stylu.
Zůstali jsme tam den a půl, z adrenalinových sportů jsme nic nevyzkoušeli, ale koupili jsme si „zájezd“ na jezero Maracaibo, k řece Catatumbo. Oblast Catatumbo – část jezera Maracaibo – je jediné místo na světě, kde vznikají blesky bez hromů, jako výsledek specifických fyzikálních podmínek v této oblasti. Moc jsem se sem těšila. Jedeme lodí po řece plné zvířat – kajmanů, opic, leguánů,.. do speciálního dřevěného domku na sloupech stojícím nad jezerem. Tady spíme v houpacích sítích jen pod střechou – tak, abychom měli celou noc pěkný výhled na blesky. Dlouho se nic neděje, ale k ránu blesky opravdu začínají. Navíc přišla i bouřka, takže blesků bylo ještě více a my jsme podle toho, jestli za sebou měl hrom a který ne, mohli hádat, který blesk je ze specifických podmínek a který z bouřky. Parááda.

Další ráno se projíždíme po jezeře a hledáme delfíny. Je jich tu prý spousta, „plavou se sem rekreovat“ z moře :) . Delfíny jsme žádné neviděli, ale zato jsme viděli spoustu místních rybářů, kteří sem jezdí lovit kraby. Natáhnou lano dlouhé zhruba 1 km a co jeden metr na  něj přiváží hlavu slepice. Odpoledne lano „zavěsí“ do jezera a druhý den ráno jedou posbírat kraby. Ten den, co tam jsme, mají docela slušný úlovek.

Od Maracaiba odjíždíme ke Caracasu. Zbývají nám poslední tři dny, dva z nich chceme strávit na pláži vedle Caracasu. Tyto dva dny ale bohužel vycházejí na sobotu a neděli, takže stejný nápad jako my má polovička Caracasu. Na „naší“ pláži 40×60 m je strašná spousta lidí, není místo ani na to projít k moři, natož si tam někde lehnout/sednout. Fakt se nám ten šrumec líbí. Obědváme odpoledne v restauraci vedle a na celý ten cirkus nadšeně zíráme. Před naším hotelem, který nebyl v centru téhle zábavy, je naštěstí malá plážička, kde skoro nikdo není. Koupeme se tam. Vlny jsou veliké, mají poměrně sílu a tak si užíváme koupání a vln. [Jirka] On tu nikdo není, protože dostat se zpět z moře je opravdu docela záhul – vlny táhnou do moře. Narozdíl od regulérní pláže, kde je vlnolam, tak tady je jen otevřené moře. Navíc plavat jsme Venezuelany moc neviděli. Většinou se jen tak cáchají a to tu příliš nejde..

Poslední den trávíme v Caracasu nakupováním dárků, procházením se po městě a ještě si užíváme jeden druhého.

[Jirka] Nejen v Caracasu mě zaujalo frontování lidí. Fronta na autobus je celkem běžná i u nás. Ale tady je fronta i před téměř každým bankomatem ve městě, jakoby každý vždy vybíral jen na následující nákup. A dostalo mě, když se lidi automaticky řadili do minifrontiček v metru. Tyto řady o zhruba 6 lidech byly cca 2m od sebe a lidi si do nich stoupali úplně automaticky. Tedy narozdíl od nás. My jsem si vždy vytvořili frontu vlastní. :-)

Pak už letím zpět do Švýcarska. Už se moc těším, až se mi Jirka vrátí domů. Už žádnou další návštěvu za Jirkou neplánuji a tak alespoň na čas „Sbohem Ameriko!“.